Het belang van een bedrijfsidentiteit

Het is noodzakelijk om de bedrijfsidentiteit, de kern van een bedrijf, te onderzoeken en te beschrijven. Want met de zoektocht naar de omschrijving van de bedrijfsidentiteit maakt u impliciete zaken, zoals zachte factoren, gevoelszaken en andere menselijke punten, expliciet. En als ze expliciet zijn, kunnen die factoren worden gedeeld en kan er op worden gestuurd. Met een bedrijfsidentiteit beschrijft u wat er uniek is aan uw bedrijf, zodat dit kan worden benadrukt en het niet uit het oog wordt verloren.

Daarom maakt een bedrijfsidentiteit een bedrijf krachtig richting de buitenwereld. Waarom kiezen bijvoorbeeld zoveel mensen toch voor een VW na de affaire rond hun sjoemelsoftware (best verkochte auto 2016)?

Een bedrijfsidentiteit maakt ook uw interne organisatie sterk. Denk aan de HEMA die (zeker in de arbeidsmarkt) onderscheidend is met hun bedrijfscultuur/bedrijfsidentiteit.

Download het hele artikel Het belang van een bedrijfsidentiteit

Het belang van een bedrijfsidentiteit

 


 

Ontwikkel een bedrijfsconcept (niet een productidee)

In 2017 mocht ik een aantal startende bedrijven begeleiden. Ontzettend leuk om de energie, de drive en de chaos mee te maken. Lastig om je ogen op ‘de bal’ te houden. En dus des te belangrijker om helder te hebben wat de kern van je bedrijf is.

Vaak ligt de focus op het product en niet op de propositie. Daardoor is het beeld niet volledig. Je ziet dat goed als het Business Model Canvas ingevuld wordt. Dan verschijnt er in het midden bij Value Proposition een soort Programma van Eisen: ‘Uitmuntende kwaliteit, langere openingstijden, goede parkeergelegenheid, state-of-the-art techniek’. Dat zijn natuurlijk belangrijke eisen of voorwaarden, maar welk probleem los je nu eigenlijk op? Welke waarde voeg je toe? En hoe doe je dat dan?

Download het hele artikel Ontwikkel een bedrijfsconcept (niet een productidee)

Ontwikkel een bedrijfsconcept (niet een productidee)

 


 

Waar meet je je aan af

Toch nog even over startende bedrijven… want het leven van een starter valt niet mee. Je begint met iets nieuws, een nieuw product of service. Tja, wie zijn dan je concurrenten en waar vergelijk je jouw bedrijf mee? Hoe positioneer je jouw bedrijf in de markt? ‘Wij zijn uniek en daarom hebben wij geen concurrenten’, is echt te mooi om waar te zijn. Toch hoorde ik dat deze week van een starter die retailers wil ondersteunen bij hun online presence. Ook al breng je een nieuw product als bijvoorbeeld de iPhone op de markt, dan nog kunnen mensen met behulp van andere middelen in eenzelfde behoefte voorzien (met elkaar bellen en data uitwisselen), alleen niet met een handzaam apparaatje. En al heeft Airbnb een nieuw concept met een ander business model dan gebruikelijk, het gaat nog steeds om de behoefte om ergens anders dan thuis te overnachten. En daar zijn verschillende mogelijkheden voor.

Download het hele artikel Waar meet je je aan af

Waar meet je je aan af